Wizja (nie) idealnego świata bez chorób, wojen i śmierci. || Neal Shusterman - Kosiarze

Data wydania: 27.09.2017
Wydawnictwo Filia


Staliśmy się nieśmiertelni. Czego więc powinniśmy się bać? 



Będziesz zabijać.


Świat bez głodu, wojen, chorób i cierpienia. Ludzkość uporała się już z tym wszystkim. Pokonała nawet śmierć. W tej chwili żywot człowieka mogą zakończyć jedynie kosiarze – do nich należy kontrolowanie wielkości populacji.
Citra i Rowan zostają praktykantami w profesji kosiarza – choć żadne z nich nie wykazuje ku temu chęci. Nastolatkowie muszą opanować sztukę odbierania życia, wiedząc że przy tym ryzykują własnym.
Citra i Rowan zrozumieją, że za idealny świat trzeba zapłacić wysoką cenę.

Stałem się najpotworniejszym z potworów, pomyślał, gdy przyglądał się pożodze. Rzeźnikiem lwów. Mordercą orłów.


Jestem totalnie, niepodważalnie zachwycona tą książką. 

Wyobraźcie sobie — świat bez wojen, głodu, chorób. Ludzie stali się nieśmiertelni. Nie ma rządów, przekupnych polityków. Ludzie nie pamiętają już, czym jest przestępczość. Jednak w świecie, w którym społeczeństwo stale się rozrasta, potrzebny jest ktoś, kto będzie kontrolował wielkość populacji. W tym idealnym świecie pełnią ją kosiarze. Jednak ten świat nie jest tak idealny, jakby się mogło wydawać. Żyją w nim ludzie, którzy swoim postępowaniem niszczą wszystko to, w co wierzy większość. Citra i Rowan przez zupełny przypadek wplątani zostają w coś, co przekracza pracę kosiarzy. Wszystko ma swoją cenę — nieśmiertelność i perfekcyjny świat również. Wkrótce wszyscy ją poznają....

Największe wrażenie na mnie wywarła kreacja świata wymyślonego przez Shustermana. Świat bez głodu, wojen, chorób i śmierci — to wszystko, co my, współcześni ludzie chcielibyśmy osiągnąć. Ludzkości w Kosiarzach udało się to zdobyć, jednak autor nie przedstawił tego w sposób idylliczny, bardzo wyraźnie podkreślił wady życia w takim świecie. Kosiarze stali się sposobem na ograniczenie wzrostu populacji, jednak nie wszyscy wypełniają obowiązki zgodnie z przyjętymi zasadami. Shusterman pokazał, że nawet w tak doskonałym świecie będą istnieć osoby, które swoim zachowaniem będą niszczyć to, co osiągnęli inni. Bohaterowie książki są bardzo różnorodni, mają inne charaktery, zamiary, ale większość ma ten sam cel. Citra i Rowan muszą przetrwać szkolenie na kosiarzy, a zaraz później wykonać pierwsze, najtrudniejsze zadanie. Czy zdołają zrobić to, czego od nich wymagają? Autor pisze tak lekko, że nie mogłam się oderwać od lektury tej książki. Problemy w społeczności kosiarzy, szkolenie Citry i Rowana oraz życie nieśmiertelnej ludzkości wciągnęły mnie bez reszty.

Kosiarze to genialna książka, przedstawiająca wizję świata, o jakiej większość z nas marzy. Nie jest to jednak wyidealizowana powieść o nieśmiertelności, a bardzo sceptyczna, pokazująca wady takiej egzystencji. Neal Shusterman kupił mnie całkowicie tą książką i już nie mogę doczekać się drugiego tomu. Gorąco polecam!!!

Za egzemplarz do recenzji dziękuję Wydawnictwu Filia. 




7 komentarzy:

  1. Ciekawie piszesz o tej książce, ale to zupełnie nie mój gatunek.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fabuła jest naprawdę intrygująca. Myślę, że za jakiś czas sięgnę po tę książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam i uważam, że to jedna z lepszych powieści tego roku. Mocno wciągająca i z morałem. Ja byłam zachwycona i czekam z niecierpliwością na kolejną część:)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobra recenzja. Zachęca do przeczytania

    OdpowiedzUsuń
  5. Z jednej strony bardzo mnie zaintrygowałaś i jestem ciekawa tej książki, ale z drugiej nie wiem czy bym się wciągnęła w tę historię :( Dlatego chyba na razie sobie odpuszczę ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem strasznie ciekawa tej książki! Coś czuję, że mi się spodoba :D

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
  7. raczej nie dla mnie, ale fajnie że Tobie się podobała i że w Twoim wypadku nie była to strata czasu

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 My fairy book world , Blogger